Loodsen

Draaitijd: Vrijdag 19:30 – 22:00 uur
Leeftijden: 18+ jaar

Wat doen wij?

Bij de Loodsen brengen wij in het zomerseizoen het grootste deel van onze tijd door op het water. Meestal op een zeilboot, maar soms trekken we er ook met de motorboot op uit. Het is bij de Loodsen dan ook mogelijk om vaarbewijzen te halen voor zowel zeil- als motorboten, dit is natuurlijk niet verplicht. Bij de Loodsen is er, in tegenstelling tot jongere speltakken, geen leiding die programma verzorgd, dat is de taak van de leden zelf. Wel zijn er twee adviseurs die wat sturing geven, zodat alles in goede banen blijft lopen. Maar voor de rest is er complete vrijheid voor de leden hoe opkomsten, kampen en gezellige avonden worden ingedeeld.

In de winter zorgen de Loodsen ervoor dat de boot weer vaarklaar is voor het zomerseizoen. Dit onderhoud wordt vaak samen met de andere water-speltakken (de Zeeverkenners en de Wilde Vaart) uitgevoerd. Bij het onderhoud hoort het staal en het houtwerk schuren, verf aanbrengen en hout lakken.

Kampen

We hebben  natuurlijk ook meerdere kampen per jaar. Kaagcup is een van de hoogtepunten van het zomerseizoen. Kaagcup bestaat uit 2 volle dagen wedstrijden zeilen maar bovenal zijn er gave feesten en kansen  om ook andere scoutinggroepen te ontmoeten.

Ieder jaar gaan we ook in de zomervakantie op zomerkamp. En door het jaar heen worden vaak weekendkampen georganiseerd. Soms een dag van tevoren omdat er mooi weer aankomt, en we dan zo veel mogelijk op het water willen zijn. Uiteraard doen de Loodsen ook mee met de groepsactiviteiten door het hele jaar heen.

Adviseurs:
Luuk van der Kleijn
Jörgen Hakkeling

Voor vragen over de Loodsen klik deze link.